U bevindt zich hier

26.10.2017

Nu met hoge manipulatiebeveiliging conform ISO 14119: AZM201

RFID-upgrade voor de wel bekende veiligheidsvergrendeling van Schmersal

Wuppertal, maandag 25 oktober 2017. De veiligheidsvergrendeling AZM201 met de praktische deurgreep die al bij veel draaibare veiligheidsdeuren toegepast wordt, is nu beschikbaar met geïntegreerde RFID-technologie. Het voordeel hiervan is dat dankzij de RFID-technologie het codeerniveau „hoog“ bereikt wordt. Daarmee is de vergrendeling nu nog beter beveiligd tegen manipulatie conform de eisen in DIN ISO 14119. Bovendien kan de veiligheidsvergrendeling AZM201 omvangrijke diagnose-informatie aan een overkoepelende besturing doorgeven, zodat met het oog op Industrie 4.0 preventief onderhoud mogelijk is.

De AZM201 wordt veel toegepast, omdat dankzij de geïntegreerde ergonomische deurgreep, die meestal op greephoogte wordt gemonteerd, een aparte deurgreep niet nodig is. Het systeem is geschikt voor alle standaard aluminium profielen van 40 mm breed en kan optioneel met een aan de binnenzijde aangebrachte noodontgrendeling worden aangevuld. Indien nodig is de veiligheidsvergrendeling ook leverbaar met een stangslot dat voor nog meer stabiliteit zorgt en daarom zeer geschikt is voor grotere veiligheidsdeuren. In de nieuwe uitvoering van de AZM201 kan men uit 3 soorten codering kiezen, zodat hij het gewenste veiligheidsniveau tegen manipulaties kan bepalen: In de basisversie accepteert de AZM201 elke geschikte bediensleutel. Een tweede uitvoering accepteert alleen de bediensleutel die bij de eerste keer inschakelen aangeleerd is. Bij een derde variant kan deze aanleerprocedure naar wens herhaald worden. Een vrijgaveblokkering van tien minuten verhindert het snel wisselen van bediensleutel en verhoogt daardoor de manipulatiebeveiliging. De bediensleutel kan de voor hem meest geschikte codeervariant vastleggen en daarmee ook de beveiligingsgraad voor manipulaties. Dankzij de integratie van de RFID-technologie in de veiligheidssensoren is voor de individueel gecodeerde uitvoeringen het codeerniveau hoog conform ISO 14119 bereikbaar. De geïntegreerde elektronica zorgt bij deze elektronische veiligheidsvergrendeling voor een omvangrijke diagnose van de bedrijfstoestand. De bedrijfstoestand wordt met de in het apparaat
geïntegreerde, goed zichtbare diagnose-LED’s aangegeven. Daarnaast wordt de bedrijfstoestand via een diagnoseuitgang doorgegeven.
Bovendien beschikt de AZM201 optioneel over een seriële diagnoseuitgang. Daarmee kan deze veiligheidsvergrendeling met maximaal 31 veiligheidssensoren en -vergrendelingen in serie geschakeld worden. Deze „verzameluitgang“ van diagnose-informatie wordt ter analyse naar een seriële diagnose-gateway geleid. Elke aangesloten veiligheidssensor en veiligheidsvergrendeling zendt statussignalen, waarschuwings- of foutmeldingen naar de geïntegreerde PLC. Vanuit de PLC kunnen besturingscommando’s voor het deblokkeren van een veiligheidsvergrendeling aan de apparaten in de serieschakeling worden doorgegeven. Het voordeel van dit concept is niet alleen veel minder kabels, maar ook de overdracht van nuttige gegevens aan de overkoepelende PLC. Stilstandtijden van machines kunnen daardoor aanzienlijk worden verkort.

Rechter kolom